Branding Selma & Florien
Selma Foeken (Marketingcoach op sneakers, intrinsiek marketing®, bedenker van ‘de Paraplu’) en Florien Versteegh (Human Design voor ondernemers) zochten een nieuwe ontwerper voor de restyling van de huisstijl. Hun bedrijf veranderde van naam, Florien kreeg een grotere rol naast Selma in het bedrijf en dat zette eigenlijk alles op zijn kop, dus ook de uitstraling. Ze vonden mij als ontwerper om de nieuwe branding te ontwikkelen.
Ontwerp e-book als start voor de ontwikkeling van een nieuwe uitstraling
De eerste vraag was het ontwerpen een e-book. Niet zomaar een e-book maar eentje waarvan je zo blij wordt dat je hem gewoon gedrukt wil hebben! De ontwikkeling van het e-book zorgde voor een nieuw kleurenpalet, nieuwe illustraties en van het een kwam het ander.
Nieuwe branding, met behoud van een beeldmerk
Bijzonder aan de ontwikkeling van deze branding is dat het beeldmerk SF behouden bleef. Omdat het bedrijf de naam Selma & Florien kreeg in plaats van Selma Foeken (ook SF dus) kon enkel het woordmerk te veranderen. Het kleurenpalet veranderde echter drastisch.
Mooi om te zien is dat de basis voor dit palet is ontstaan uit moodboards ontwikkeld door Selma en Florien zelf (niet hier in beeld) én hun persoonlijke kledingstijl.
Ontwerpen is: elkaar leren kennen
Mijn werkwijze is erop gericht elkaar te leren kennen tijdens de samenwerking en in de ontwerpen die ik maak. Op die manier worden ontwerpen namelijk pas echt van de opdrachtgever. Selma verwoordde dit zelf destijds zo: “Deze ontwerpen zijn niet van jou, niet van ons, maar een product van onze samenwerking.”
Deze ontwerpen zijn niet van jou, niet van ons maar een product van onze samenwerking.
Selma en Florien over onze samenwerking en mijn werkwijze: “Onze huisstijl is in die periode van samenwerking door Merijntje echt helemaal afgestemd op ons beiden. Dus konden we onszelf er al tijdens het ontwikkelingsproces van de uitstraling beiden in terugvinden. Dat zorgt er bovendien voor dat het onze klanten ook heel erg aanspreekt omdat het klopt wat we uitstralen in onze huisstijl.”
De paraplu
Een van Selma’s diensten bestaat uit de ontwikkeling van een paraplu voor ondernemers als onderdeel van een uitgelezen marketingstrategie. Een paraplu kan ondernemers helpen helderheid te krijgen over de overkoepelende visie van hun bedrijf. Daarom is de paraplu een belangrijk onderdeel in de hele uitstraling en er zijn verschillende illustraties door mij gemaakt die overal terugkomen, zoals het welkom op de Powerpointpresentatie.
Human Design voor ondernemers
Florien Versteegh is de specialist in Human Design voor ondernemers. Voor dit onderdeel van hun bedrijf illustreerde ik meerdere vormen van de Human Design charts met zijn gevulde en niet-gevulde chakra’s. Ook deze illustraties vormen een vast onderdeel van bijvoorbeeld de Powerpointpresentatie en de hand-out voor de workshop.
Attent
De vormen van marketing die Selma en Florien inzetten zijn oprecht en intrinsiek gemotiveerd. Ik noem deze vorm: ethische marketing. Een kaartje in de bus als je je hebt aangemeld voor een van de programma’s, een cadeautje als je meedoet aan het jaarprogramma of andere ludieke, vriendelijke attenties die je ontvangt als je klant bent. Puur en vanuit oprechte, warme interesse. Dat vroeg om een mooie serie kaarten én … eigen cadeaupapier!
Krijg je maar geen genoeg van deze branding?
Wil je meer zien van de branding voor Selma & Florien? Ik ontwierp de website, illustreerde diverse uitingen en over het e-book schreef ik al eerder een uitgebreid bericht. Dat bericht lees je hier. Voor het Onderscheidend Ondernemen Festival onwierp ik een speciale projectstijl. Over het nut van zo’n specifieke stijl schreef ik een blog. Die lees je hier.
Hoe compleet wil jij het hebben?
Van kledingstijl tot powerpoint, van cadeaupapier tot kaartenset, van e-books tot eigen illustraties – het kan allemaal worden ontworpen in jouw eigen one-of-a-kind designs! Dat dit zorgt voor harmonie blijkt wel uit de reactie die Selma & Florien: “Wij zijn herkenbaar in tekst, beeld en vorm.” Hoe compleet wil jij het hebben? Neem gerust contact op en we onderzoeken de mogelijkheden!