Selma & Florien, re-branding
“We gaan scheiden,” zegt Selma aan de telefoon. Stilte. “Nee, niet van elkaar. Maar van onze doelgroep. Vanaf nu gaan we alleen nog maar voor mannen.” Nog steeds stilte. “En dat vraagt om een re-branding!”
Nieuwe wending, nieuwe doelgroep, nieuwe uitstraling
Selma & Florien waren al klant van mij. We hebben een heleboel prachtige dingen gemaakt voor het werk wat ze onder dezelfde naam deden afgelopen jaren. Maar … het is tijd voor een nieuwe wending.

Die wending in het kort samengevat zit ‘m in een heel krachtig concept:
Achter elke grote man staan twee grote vrouwen.
Een verandering van doelgroep, een totale verandering van werkwijze. Geen coaching, geen marketingtrainingen in de vorm die het had, en geen human design workshops meer, nee pure partners voor ‘de grote mannen’: Vanaf nu werken Selma & Florien voor CEO’s, directeuren en DGA’s van grote bedrijven.

Dit alles wordt landelijk aangekondigd met twee paginagrote advertenties in het FD en met een nieuwe website waar het hele concept uit de doeken gedaan wordt.

De re-branding van de huisstijl bestaat uit een nieuw logo, stevige no-nonsens typografie, een krachtig kleurenpalet (met lef), een nieuwe website met nieuwe fotografie.

Alles voor de re-branding wordt ontwikkeld vanuit de gedachte dat het ‘de grote mannen’ aan moet spreken maar tegelijkertijd is het een concept van Selma en Florien – hoe zorgen we ervoor dat het ook hun persoonlijkheid vertegenwoordigd? Dat vraagt steeds afstemmen en finetunen met elkaar.
Waar in de basis het logo zelf, de twee silhouetten van Selma en Florien, al direct de juiste toon zet, is het zaak om alles eromheen steeds in harmonie te brengen: met het concept en met henzelf.

Fotografie
Voor de fotografie tekenen Daniel Maissan en Herbert van Hoogdalem. Daniel fotografeert, Herbert van Hoogdalem regisseert. Hij heeft in zijn hoofd hoe de uitstraling van de fotografie moet worden, hij kent de doelgroep.
Omdat we begonnen zijn met de ontwikkeling van het logo en kleurenpalet, is het spannend hoe de foto’s bij de gehele uitstraling gaan passen. Maar het mooie is: het past. En een toevallige bijkomstigheid van het resultaat is de achtergrond van de foto’s. Deze vormt een mooie aanleiding voor de ontwikkeling van andere onderdelen binnen de huisstijl.

Look & Feel website
Op basis van de ontwikkelde typografie, de inhoud van de teksten en de wensen voor de uitstraling van Selma & Florien en Herbert ontwerp ik de look & feel van de website. De bouw ervan wordt verzorgd door Daan en Wim van opwolken.com.
Krachtige en eenvoudige typografie afgewisseld met stevige koppen en uiteraard alle foto’s. Zwart, antraciet en de twee roze-tinten vormen samen met het rood en de zandkleuren van de kleding van Selma en Florien een spannende combinatie die zowel tijdloos, klasse heeft, als uniek is.

Netwerken
Het nieuwe werk en de nieuwe doelgroep van Selma & Florien vragen om netwerken. En wat is er nou beter dan een fysiek visitekaartje uitdelen? Als mensen Selma en Florien voor het eerst spreken is altijd de vraag: wie is Selma en wie is Florien? Door twee eigen visitekaartjes te laten maken, kan iedereen dit na de ontmoeting goed onthouden.

Goed uitgevoerd
De kaarten worden extra mooi uitgevoerd door middel van een UV-spot lak en een soft touch mat laminaat. Want als je dan iets uitdeelt, wil je ook dat mensen je onthouden en je kaartje bewaren. Per slot van rekening is het niet zomaar werk wat Selma & Florien aanbieden. Dit is uniek werk. Er is geen enkele andere partij die zichzelf aanbiedt vanuit het concept: Achter elke grote man staat twee grote vrouwen.


Tot slot
Voor elke klant die wil gaan samenwerken met Selma & Florien wordt ‘De verloving’ opgesteld. Dit is het contract waarin de vorm van de samenwerking wordt vastgelegd. Wat gewoonlijk algemene voorwaarden heet of ‘de kleine lettertjes’ is hier een prachtig voorstel in duidelijke taal en met heldere afspraken, door mij ontworpen in Word zodat Selma en Florien elke voorstel kunnen personaliseren. (Ik laat hier alleen de voorzijde en een losse pagina met foto zien want de inhoud is natuurlijk geheim.)

Volg de ondernemersreis van Selma & Florien op Instagram en LinkedIn. De verhalen die zij delen zijn ontzettend boeiend om te lezen. En bekijk de volledige website hier.
Ook opzoek naar een re-branding?
Je ziet het aan dit voorbeeld: een nieuw concept van je bedrijf vraagt om een nieuw design. Hoe specialer je nieuwe idee is, hoe meer impact jij wil maken op de wereld met dat concept, hoe belangrijker het is om een design écht goed en krachtig neer te zetten – afgestemd op jouw persoonlijkheid of de persoonlijkheid van het bedrijf.
Hoe meer impact jij wil maken op de wereld met je concept, hoe belangrijker het is om een design écht goed en krachtig neer te zetten
Je kunt mij altijd om hulp vragen als je jouw re-branding vanuit jouw waarden wil ontwikkelen. Neem gerust contact op om een keer te sparren over je dromen, wensen en concrete plannen.