De beer van mijn broer: “It’s all in the details”
Als er één uitgangspunt typerend is voor mijn werkwijze dan is het wel: “It’s all in the details”. Dit geldt zowel voor mijn ontwerpen als voor de ontwikkeling van een unieke kledingstijl.
It’s all in the details.
Deze bekende uitspraak heb je als ondernemer met een visie en missie vast ook weleens gehoord. Jij kijkt misschien vooral naar de grote lijn, hoe kun je die details voor jezelf dan inzetten? Waarom zijn die details zo belangrijk? En wat hebben details te zeggen over jouw persoonlijke stijl of over mijn kijk-, denk en werkwijze?
Ik neem je voor het waarom van dit uitgangspunt mee naar mijn kindertijd. Naar mijn liefdevolle moeder die van schilderen houdt. Een krachtige vader die in mijn kinderjaren grafisch ontwerper is. Een broer die in de puberteit besluit heel ander werk te gaan doen dan zijn zus en zijn vader.
Terug in de tijd
Daar liggen ze. Mijn potloden. Kleur op kleur, netjes op een rij. Ik heb mijn bureau in de serre in ons huis aan de Worp, Deventer, netjes opgeruimd. Vele vellen papier met kleurrijke tekeningen liggen netjes op stapels (ik maak nog steeds stapels als ik opruim). Mijn leesboeken van de bieb en van mezelf staan rug aan rug, op grootte gesorteerd, op de boekenplank aan de muur.
Ik rol de potloden zachtjes om door er met mijn vinger langs te gaan en er ondertussen zachtjes op te duwen. Ik ben verrukt door het kleurverloop wat ik zo zorgvuldig heb uitgedokterd zodat de reeks helemaal klopt.
Mijn broer komt thuis van zijn tekencursus met een geweldige tekening van een beer op een stoel. De tekenjuf heeft er vol bewondering naar gekeken en tegen mijn moeder gezegd dat hij talent heeft. De tekening is impressionistisch neergezet met pastelkrijt en heerlijk vrij in zijn vorm. Sommige stoelpoten hebben een zwarte lijn gekregen, als een accent. Om de hals van de beer siert een groen lintje, trefzeker maar niet strak neergezet met enkele streken krijt. De tekening is niet netjes. En zeker niet precies gelijkend met de echte knuffel die daar op de cursus in het lokaal op zijn stoeltje model heeft gezeten.
…met een woedeaanval tot gevolg.
Zelf zou ik de beer zo natuurgetrouw als mogelijk hebben nagetekend. Wat ondanks mijn tekentalent bij voorbaat gedoemd is te mislukken, met een woedeaanval tot gevolg. Ik ken mezelf goed genoeg. Stikjaloers op zijn tekening blijf ik er verbouwereerd naar staren. Deze beer heeft een ziel.
“Zal ik voor jou ook zo’n beer tekenen?” vraagt mijn broer. (Hij weet dat ik helemaal gek ben op Bob de Beer van de Bijenkorf, een fenomeen in die tijd.) En zo geschiedde. Ik krijg een unieke, opnieuw getekende beer van mijn broer. Niet nagetekend van zijn eerste, gewoon opnieuw impressionistisch en vrij.
Hoe het verder ging
De tweede beer van mijn broertje word ingelijst in een echte Barth wissellijst met aluminium rand. Hij komt op mijn zolderkamer te hangen. De beer verhuist mee naar mijn studentenkamer in Arnhem, een paar jaar later naar de kamer die ik huur in Amsterdam en weer een paar jaar later terug naar Arnhem. Hij krijgt een plekje op de lage houten kastjes die ik van de vuilnis redde, in mijn een eigen appartement van nog geen 30 vierkante meter mét tuin aan de Spoorwegstraat.
En inmiddels staat de ingelijste beer weer bij me op kantoor. Deze tekening hoort bij me. Hij herinnert me eraan dat schoonheid een losse hand kan hebben, niet draait om perfectie en precisie, nabootsing van de realiteit. De beer laat me zien dat een ontwerp niet altijd netjes hoeft te zijn om van betekenis te zijn, om te kloppen, om een ziel te hebben.
De ziel van een ontwerp, dat zit ‘m in de details
Want dat is wat het is: zorg ervoor dat een ontwerp een ziel krijgt! Zorg ervoor dat een ontwerp klopt met wie jij bent als ondernemer. Dat zit ‘m in de details. Hoe? Ik kan niet zeggen dat het antwoord simpel is, maar een paar geheimen kan ik je verklappen:
It’s all in the details: karakter
Een kleur, een lettertype, een foto, een illustratie – het zijn beeldende middelen die je kunt inzetten om je huisstijl “vorm te geven”. Door in detail te kijken naar hun specifieke karakter en te kiezen op inhoud en betekenis, zorg je ervoor dat een huisstijl of ander ontwerp uniek in zijn soort wordt.
It’s all in the details: persoonlijkheid
Nadoen kan iedereen – zoals ik de beer aanvankelijk getekend zou hebben – maar dan heb je geen uniek ontwerp te pakken. Het gaat bij het ontwerpen van een huisstijl maar ook voor andere ontwerpen, om een vertaling van jouw persoonlijke werkelijkheid. De vertaling van wat jij wilt uitstralen waarbij de details in combinatie met jouw persoonlijkheid hét verschil maken.
It’s all in the details: puzzelen
Schitterend vind ik de reactie van Marleen die me doordrong van het nut van details: “Blijf jij vooral aandacht besteden aan die details, jij zorgt ervoor dat de puzzelstukjes passen!”
It’s all in the details: samenwerken
Als ondernemer ben je waarschijnlijk meer van de grote lijnen omdat jij verder kijkt dan anderen, een visionair bent bijvoorbeeld. Dat is geweldig, want wat jij kunt, kunnen velen niet. Door andere ondernemers in te schakelen die zorgen dat de details gaan kloppen in jouw totale uitstraling, van ontwerp tot kledingstijl tot fotoshoot tot locatie…, hoef jij je daar geen zorgen meer om te maken en kun jij je toch op en top presenteren.
It’s all in the details: kledingstijl
Een kledingstijl die niet prettig zit omdat deze niet bij je karakter past is funest. Ik zie het direct aan de houding van mijn klanten als de outfit klopt: als een nieuwe outfit lekker zit, mooi staat, goed doet voelen straalt het hele lichaam zelfvertrouwen uit én komt er een lach op het gezicht. Een tikkeltje uit de comfortzone stappen, zorgt dat je groeit maar let op: dat kan alleen als de details van een outfit kloppen!
It’s all in the details: aandacht
Door in jouw bedrijf aandacht te besteden aan de details kun jij laten zien dat je aandacht hebt voor het werk wat je doet, ook als je het ontwerpwerk uitbesteed aan een ontwerper, bijvoorbeeld aan mij. Dit geldt ook voor het schrijven van tekst, bouwen van een website, de foto’s die je laat maken door een prof. Aandacht = liefde. Aandacht betekent dat jij betrokken bent als ondernemer.
Samenwerken?
Heb je zin gekregen om een ontwerper aan het werk te zetten voor het ontwikkelen van jouw huisstijl, magazine, boek of ander drukwerk of digitale uitingen? Laat hier een berichtje achter, ik neem graag contact met je op om te sparren over het belang van die details.
Leuk weetje: Mijn broer Anne Betzema is Teamleider Informatisering bij Gemeente Epe, mijn vader Boudewijn Betzema is troostdichter bij Troosthuisje, mijn moeder schildert nog steeds (en ik doe haar vrije manier van werken nooit na).