Johanna Hoogendam: “Merijntje is oplossingsgericht en snapt alles heel snel”
Eindredacteur Johanna Hoogendam werkt al een aantal jaren samen met Merijntje aan ledenblad De Stroom van het Apostolisch Genootschap. Van dit tijdschrift is Merijntje de vaste grafisch ontwerper. Daarnaast schakelde Johanna Merijntje in voor kleding- en stijladvies.
“Voor ik bij De Stroom kwam, heb ik gewerkt voor verschillende publieksbladen. Daar wordt vaak gewerkt met een kleurenpalet van enkele kleuren per nummer. Ik stelde Merijntje voor om ook voor De Stroom zo’n kleurenpalet per nummer te maken. Merijntje voegde daar sfeerbeeld aan toe en instructies voor de fotografen. Daardoor vormt ieder nummer nu wat beeld en inhoud betreft meer een geheel.
Het mooie is namelijk dat je dat sfeerbeeld aan alle geïnterviewden en fotografen kunt sturen.
Zij kunnen dan in hun kleding- en locatiekeuze rekening houden met het beeld en de kleuren.
Dit is een voorbeeld van hoe Merijntje als ontwerper van je inhoudelijke wensen een vertaling in beeld maakt. Ze is heel oplossingsgericht. Ze snapt alles heel snel en communiceert ook helder. Toen ik net bij De Stroom kwam, kon ze me bijvoorbeeld precies vertellen wat ze nodig had. En ook fijn voor mij als eindredacteur: stuur je Merijntje een e-mail met vijf losse vragen, dan vergeet ze daar geen enkele van.
Per nummer houden Merijntje en ik twee beeldvergaderingen. Dan bekijken we welk beeld wenselijk is bij elk artikel, en welke fotografen of illustratoren dit kunnen oppakken. Merijntje voert de sfeer waar we samen op uitkomen vervolgens door in de vormgeving van het tijdschrift.
Het blad wordt hierdoor nog mooier en aantrekkelijker om te lezen.
Een ander voorbeeld van hoe Merijntje verwezenlijkt wat ik voor me zie, is het nieuwe ontwerp voor het ledenblad dat zij in 2019 maakte. Ze zocht onder andere naar meer sprekende typografie, waarin emotie kan worden weergegeven. Daardoor roepen artikelen nog meer gevoel op als je het blad doorbladert.
Ik wist dus al wat ik aan Merijntje had als grafisch ontwerper, toen ik zag dat ze een collega van mij kleding- en stijladvies had gegeven. Ik was op dat moment 49, werd bijna 50.
Het voelde als een andere fase, en ik wilde graag weten wat ik kon doen om er mooi uit te blijven zien.
Toen heb ik bij Merijntje geïnformeerd of ze mij ook kleding- en stijladvies kon geven, want ik kon wel een boost gebruiken.
Dat werd een superleuke dag.
Van tevoren had ik op Pinterest een pinboard gemaakt van allerlei kledingstukken, kunstwerken en natuurbeelden die ik mooi vond. Ik hou veel van kleding, ook tweedehands, en ik wist ook intuïtief al aardig wat me leuk stond. Maar Merijntje bracht onder woorden waaróm dat zo was. Ze ging professioneel te werk, bracht allerlei doeken, kleurkaarten en andere materialen mee.
En ze was heel opbouwend: alles is mooi aan wie je bent, en het állermooiste kun je via je kleding en stijl nog eens versterken. Dat is haar insteek.
Het gaat er dus om dat je jezelf bent in je kleding en stijl. Merijntje maakte een kleuradvies voor mij dat ik nooit had verwacht. Ik had totaal andere kleuren in mijn kast!
Ik heb alles wat niet aan het advies voldeed, uit mijn kast gegooid. Nee, daar heb ik géén spijt van gehad. Het gaf overzicht
Daarnaast formuleerde zij drie stijltypes. In combinatie met een kleurenkaart van kleuren die me goed staan geven die me de benodigde handvatten om keuzes te maken. Er is zoveel keus aan kleding … Nu kan ik veel daarvan links laten liggen, en dat geeft rust.
Dat Merijntje nu ook een combitraject heeft gemaakt van grafisch ontwerp en imageconsult vind ik bijzonder en leuk. Het is logisch en tegelijk verrassend om er zo naar te kijken. Ik zou er zelf nooit aan gedacht hebben. Maar op deze manier een analyse van zowel jezelf als je onderneming maken … het kan vérstrekkende gevolgen hebben!”
Ben je nu heel benieuwd geworden hoe het magazine eruit ziet? Bekijk een van de edities hier en lees hoe Merijntje te werk gaat.