Madelinde Krantz: “Je gaat jezelf zien als totaalplaatje”
Zingevingsdeskundige Madelinde Krantz schakelde Merijntje in voor de huisstijl van haar bedrijf en voor kleding- en stijladvies:
“Ik ben zingevingsdeskundige. Dat is geen beroep waarbij mensen vanzelfsprekend begrijpen wat zo iemand is of doet. Je weet wat een huisarts doet, daar heb je een beeld van, maar van een zingevingsdeskundige …? Dus toen ik voor het zelfstandig ondernemerschap koos, was ik zoekende. Wat ik doe, roept vragen op. Wat is dat dan? Dat doet ook iets met mij, ik wil antwoorden hebben. Stevig en sterk staan.
Hoe wil ik mezelf in de wereld zetten?
Dat begon met het vinden van een poppetje. Ik bezocht Kyoto in Japan, waar ze overal vieze, groene cake verkopen. Het symbool op de doos is een poppetje. En het was dat poppetje dat kloppend voelde, met wat ik naar buiten wilde brengen.
Klinkt vaag hè? Maar niet voor Merijntje.
Ik dacht voor mijn huisstijl meteen aan Merijntje, want haar werk spreekt me erg aan. Ze zat samen met mij in het bestuur van Arnhem voor Compassie en ik had toen al gemerkt: ze kan alles wat je haar vertelt, vertalen in beeld. Wat ik echt een talent vind.
Ze is integer en luistert heel goed. Ik zou zelfs zeggen, ze werkt op een dialogische manier. Ja, ik weet niet of dat een woord is, maar wat ik ermee bedoel is: ik vertel, zij reageert, en zo ontstaat er wat in samenspraak. Naarmate ik Merijntje langer ken, gaat dat ook steeds sneller!
We gingen dus sámen op weg, in plaats van dat ik een opdracht gaf en zij deze uitvoerde.
Dit bracht een verdiepings-laag aan in alles.
Zij wist het poppetje in mijn logo te verwerken, dat daarmee heel persoonlijk voor me werd.
Synchroon met het werken aan mijn huisstijl, liep het kleding- en stijladvies waarvoor ik bij Merijntje aanklopte. We besloten samen om de kleuren die qua kleding goed bij me passen, ook te gebruiken voor mijn huisstijl. En toen zei ze het volgende tegen me. “Als je jezelf wil neerzetten als zingevingsdeskundige, kies dan niet voor basic.” Ik heb kleuren nodig die me stevig en sterk neerzetten, juist omdat mensen bij zingevingsdeskundige geen beeld hebben, in tegenstelling tot bij een huisarts.
Iets wat Merijntje als geen ander begrijpt en van haar ook een goede sparringpartner maakt, want zij zet met haar combinatie van grafisch ontwerp en kleur- en stijladvies óók iets nieuws in de wereld neer, waarvan mensen zeggen “Goh, wat is dat?”
We kozen aquamarijn en rozerood voor mij, heldere, bijna cleane kleuren die zowel creatief als zakelijk ogen. Dit was een belangrijke stap in mijn ontwikkeling.
Die keuze in kleuren, het gaf me net wat meer bewustzijn, en daardoor werd ik zelf krachtiger.
Dat zit ‘m in heel subtiele dingen, zoals dat ik gerichter kleding kan kopen, maar ook dat ik niet meer hoef na te denken wat ik in een bepaalde situatie aantrek.
Ik kan je vertellen, als je als ondernemer een presentatie moet houden, en er vallen zaken weg waar je anders over twijfelt, zoals wat je aan moet, dan kan je in kracht het podium op!
Ook de fotoshoot die ik heb laten doen voor mijn website, droeg bij. Je ziet daardoor jezelf en je kleding van een afstand en het effect daarvan was, je gaat jezelf zien als totaalplaatje. Je stopt met inzoomen op je gekke neus ofzo. Je ziet dan op de foto’s: hé, er komt iemand binnen. Daardoor viel er echt een last van me af.
Merijntje doet al haar werk vanuit liefde, is betrokken. Ze wil dat het goed is, en kan in al haar keuzes uitleggen wat het voor haar en mij betekent.
We leven in een wereld waarin we gewend zijn dat alles maakbaar is, alles van je ‘boem! klaar’ gaat. Dat werkt niet zo als je gaat ondernemen.
Als je dan kortweg kiest voor iemand die zonder verdere ruggenspraak een logo voor je ontwerpt, dan heb je kans dat het later toch niet klopt en je weer opnieuw kunt beginnen. Juist met zo’n jaartraject van Merijntje ga je de diepte in. Nu heb ik een logo (en meer) dat een leven lang meegaat.
Je wordt jezelf in je logo en ontwerp.”
Benieuwd naar de huisstijl? Deze is hier te zien!