Marieke van Driel: “Ik vond mijn logo veel te spannend”
Duurzaamheidsverbinder Marieke van Driel heeft als missie de wereld groener te maken, met behulp van alles en iedereen die ook een steentje wil bijdragen. Zij werkt inmiddels een aantal jaren samen met Merijntje, een samenwerking die steeds weer evolueert tot wat nodig is – en die begon met het maken van de huisstijl voor Mariekes eerste bedrijf.
“‘Dit is veel te zakelijk’ was wat ik tegen Merijntje zei, toen ze aankwam met het logo voor mijn eerste bedrijf. ‘Dat ligt aan wat jij me meegeeft,’ gaf Merijntje terecht aan.
Bij een wedstrijd had ik in 2017 “het laten maken van een website” gewonnen.
Ik was toen bezig met mijn eerste bedrijf Marieke Bruist en had geen beeld bij wat een huisstijl is, geen idee hoezeer het met jezelf verbonden kan zijn.
Ik kende Merijntje al via andere wegen en dacht, ik vraag haar.
Ik was adviseur bij een gemeente geweest en het enige wat ik op dat moment zeker wist, was dat ik dit werk niet langer in loondienst maar als ondernemer wilde doen. En ik dacht dat dit betekende dat ik zakelijk moest zijn, dus was dat wat ik Merijntje had doorgegeven. Maar toen ik het logo zag, wist ik dat dit juist niet meer was wat ik wilde!
Wat prettig is aan Merijntje is dat ze heel erg met je meedenkt, zich verdiept in je vraag. Ze deelt haar inzichten met je, doet meer dan strikt noodzakelijk: ze geeft haar hele hebben en houwen. Ze zegt: ‘Ik zie dit en dat, en dan zou ik die kant op gaan.’
We begonnen daarna opnieuw. Dat vind ik leuk aan Merijntje. Je begint ergens met haar, maar ze kan meegroeien met wat er nodig is, bij al je volgende stappen. We kwamen zo samen bij een logo uit dat veel beter bij me paste, want ik leerde nu mee te geven waar ik zelf voor stond.
Kort daarna zette ik mijn bedrijf om in Marieke heeft een Missie. Voor mij was het volstrekt logisch Merijntje ook nu weer te vragen voor de huisstijl. Deze tweede keer was het logo in één keer raak. Dat komt ook door al het voorwerk dat we gedaan hadden.
Dit keer namen we de resultaten als uitgangspunt, van een kleurenanalyse die ik ooit had laten maken. Daar hebben we het maken van een visionboard over mijn stijl en dromen aan toegevoegd.
Daar maakte Merijntje een collage van dat ze vertaalde naar mijn huisstijl. Wonderlijk vind ik dat, hoe Merijntje visueel kan omzetten wat jij haar vertelt.
Ik ga mede dankzij haar veel gerichter te werk nu.
Denk aan foto’s voor mijn website. Ik heb in mijn kledingkeuze rekening gehouden met de kleuren van mijn huisstijl. Alles vormt meer één geheel.
Ik moet er wel aan wennen dat ik voor mijn tweede bedrijf zelf veel meer tevoorschijn moet komen. Merijntje vroeg me: ‘Ben jij het instrument van je bedrijf of heb je een product? Als jij het bent, dan móet je ook op je website.’ Daar ben ik nog groeiende in. Zo vond ik mijn logo bijvoorbeeld veel te spannend, want daar zit een joekel van een M van Marieke in.
Maar Merijntje merkte terecht op, dat als ik mijn bedrijf Marieke heeft een Missie noem, dat mijn logo dan ook iets stevigs mag hebben.
Dat was net wat ik nodig had. Vooral omdat mijn omgeving op mijn tweede bedrijf vooral reageerde met ‘hoe ga je daar je geld mee verdienen?’
Inmiddels ben ik bezig met een platform van Groene Doeners uit te bouwen. Er is al een podcast-serie en er komt ook een magazine. Ik heb met Merijntje gepraat over wat zij voor het magazine zou kunnen betekenen, en daar rolde de rol van adviseur uit. Ja, adviseur. Ze kan bescheiden en stevig tegelijk zijn, sturend en duidelijk. Ze kan al haar keuzes onderbouwen en zo mijn gevoel goed benoemen. Ze voelt wat nodig is.
Wat ík nodig heb.
Ik denk zelfs dat ze onderschat hoe goed ze dit kan.
Kortom, op een gegeven moment weet je van elkaar wat je kunt, wat ieders kracht is, en dan is de vorm waarin je die uitvoert veel minder interessant. Dan hoef je niet strak vast te houden aan alleen ontwerper of alleen kleding- en stijladviseur.”
Benieuwd naar de huisstijl? Deze is hier te zien!