Selma & Florien – ontwerp van een e-book
Dit is waar onze samenwerking begon… met de vraag ‘Merijntje, wil je een e-book voor ons ontwerpen?’ van Selma Foeken (Marketingcoach op sneakers, intrinsiek marketing®, bedenker van ‘de Paraplu’) en Florien Versteegh (Human Design voor ondernemers i.o.).
Eenvoudige vraag
Wat begon met een relatief eenvoudige vraag om een vrolijk digitaal ontwerp van het e-book ‘Ontdek wat jij echt in de wereld wilt zetten’ groeide uit tot een lange samenwerking waarin Selma en Florien een naamsverandering doormaakten die van alles en nog wat overhoop haalde.
Veranderingen op komst
Die eerste keer dat ik bij hen op bezoek was, vertelden ze me dat het bedrijf – op dat moment genaamd ‘Selma Foeken’ – in een veranderende fase zat. Florien was al jaren partner in het bedrijf maar leek voor buitenstaanders en klanten vooral achter de schermen te werken.
Maar Florien volgde de opleiding tot BG-consultant (de zakelijke variant van het Human Design) waardoor het heel logisch zou blijken dat Florien meer zichtbaar zou worden voor hun klanten en ook met hen zou gaan samenwerken. Nu was Selma de persoon die het meest zichtbaar was in hun bedrijf, in hun marketing en 1-op-1 of als Selma in groepen coachte of trainingen en workshops gaf.
Echter: wat voor ontwerpen er ook nodig mochten blijken, het beeldmerk SF moest blijven. Of ik dat geen probleem vond?
Het blijvertje
De meeste ontwerpers willen werken met eigen ontwikkeld beeldmateriaal maar ik ben altijd al gecharmeerd geweest van dit mooie beeldmerkje SF van het bedrijf ‘Selma Foeken’ en koesterde de vormen al voordat we elkaar leerden kennen… Als het me geen creatieve beperking in de verdere ontwerpen zal geven, kan dit onderdeel van de oude huisstijl prima blijven.
Ondertussen schreef ik in mijn notities: Selma & Florien. S&F. Zo simpel als wat. Want dat leek me een volkomen logische oplossing voor hun vraagstuk rondom de mogelijk nieuwe naam van het bedrijf: Selma & Florien. Voor mij was het eigenlijk niet eens meer een vraag, maar voor Selma en Florien natuurlijk wél.
De paraplu
Selma is de bedenker van ‘de Paraplu’ en vrijwel direct na onze eerste kennismaking zag ik daar verschillende vormen van voor me. Ik tekende er meerdere en zodra de basis stond, kon ik er allerlei grapjes mee uithalen (hier verstopt achter de rozet):
Een sprankelend kleurenpalet
Het kleurenpalet van het e-book, de basis voor de nieuwe huisstijl en branding, ontstond op basis van een sessie over de kleding die Selma en Florien het liefste dragen. Een kleurenanalyse had hen in het verleden al eens geleerd wat het beste bij hen past. Tijdens het doornemen van de meegebrachte kleding kwamen er nog een paar stijlvragen ter sprake die ik kon beantwoorden.
Als je draagt waarvan je blij wordt, gebruik je direct de invloed van kleding op je innerlijke en uiterlijke uitstraling.
Het nieuwe kleurenpalet in enkele woorden samengevat: fris, vrolijk, kleurrijk, optimistisch.
De typografie
Zodra het kleurenpalet akkoord was kon ik de volgende stappen zetten. Ik zocht de juiste letters uit (typografie) en we namen een van de huisstijlletters over uit de eerdere huisstijl. Daar waren meerdere redenen voor: of er nu een naamsverandering zou komen of niet, veel klanten werkten al jaren samen met Selma. Het zou prettig zijn om herkenbaar te blijven, ook voor hen.
Een verandering van uitstraling hoeft niet meteen te betekenen dat je alles weggooit of bij wijze van spreken ‘je hele garderobe vervangt’. Daar waar je nu bent als mens en ondernemer, omvat ook je verleden. Maar het is natuurlijk wel heel bijzonder als het lukt om de uitstraling naar een hoger plan te trekken, je bent als ondernemer in je bedrijf vaak namelijk enorm gegroeid! Hoe laat je dat zien? Daar help ik dan bij. Omdat je dat zelf niet altijd kunt zien.
Inhoud vormt altijd de basis
Na ontvangst van de tekst startte ik met de ontwerpen waarbij ik ook een heleboel illustraties ontwikkelde. De tekst zorgt voor de kwinkslag, de beelden vloeiden als vanzelf uit mijn handen voort. Leuk detail: soms misten er titels en kopjes of waren Selma en Florien nog niet helemaal tevreden over een kop. Ik deed suggesties om hen te helpen en wat waren ze daar blij mee! Volgens mij zijn bijna alle voorgestelde koppen blijven staan.
Laat het e-book drukken!
Op een zeker moment zagen we alle drie dat het boekje bijna te mooi was om alleen maar digitaal aan te bieden. We besloten enkele exemplaren te laten drukken. Tegen kostprijs kan je het boekje bij Selma en Florien bestellen.
Het ontwerp van het e-book heeft een grote bijdrage geleverd aan de nieuwe website. Want op een dag besloten Selma en Florien dat hun bedrijf Selma & Florien werd. Dus ja, toen moest echt de hele website op z’n kop!
Meer lezen over de ontwerpen die hierna ontstonden? Bekijk de pagina over de ontwikkeling van de gehele branding hier en over de speciale festival stijl voor het Onderscheidend Ondernemen Festival kun je hier bekijken.
E-book downloaden of bestellen
Wil je de website bekijken? Dat kan hier. Wil je het e-book (gratis) downloaden? Dat kan hier. En op diezelfde pagina kun je het gedrukte boekje ook bestellen tegen kostprijs.
Kan ik jou ook helpen?
Zou jij willen weten wat ik voor jou kan betekenen omdat je ook verlangt naar een bijzonder ontwerp, bijvoorbeeld een e-book, dat aansluit op wat jij in de wereld wilt zetten? Laat het me weten. Je kunt me bellen (06 41 46 38 38) of mailen: merijntje@merijntjeaanderijn.nl, spreken we wat af. Digitaal of live. Ik drink graag een kop koffie of thee met je om jouw wensen te horen. Ik zie je graag!