Werkwijze in negen stappen
Zeg nou zelf: het is toch fijn om te weten waar je aan toe bent als je gaat samenwerken met mij? En je wil vast ook van te voren weten wat het effect is van een ontwerp van mijn hand. Dat heb ik mijn klanten gevraagd.
Op een rij wat mijn ontwerp teweegbrengt:
Er bestaat er maar één van.
Het ontwerp spreekt voor zich en je voelt je er helemaal bij thuis.
Het ontwerp heeft eigenheid in zich.
Het bevestigt waar jij voor staat.
Het beeld sluit aan bij de taal die jouw bedrijf kenmerkt.
Woord en beeld zijn in balans.
Een uitstraling die helemaal past bij jou en je persoonlijkheid,
dat voelt niet alleen als thuiskomen, het geeft je ook het volle zelfvertrouwen
dat nodig is om door te groeien naar een nieuw niveau met jouw bedrijf.
Mijn werkwijze heb ik voor je uitgeschreven in negen concrete stappen:
Stap 1: Kennismakingsgesprek
Een kennismakingsgesprek plannen we online of telefonisch en je bent van harte welkom op mijn kantoor in Arnhem. We leren elkaar kennen, ik luister graag naar jouw plannen en dromen, we kijken of het klikt en ik zal soms als dat mogelijk is een globale prijsindicatie noemen voor de wensen die je hebt. Dit gesprek duurt max. een uur.
Besluiten we om samen te gaan werken? Dat is super! Dan gaan we door naar stap 2.
Stap 2: Ik ga met jou in gesprek over datgene wat jij het liefste wilt bereiken met jouw bedrijf
Voor dit gesprek plannen we een live-afspraak bij mij op kantoor in Arnhem. Maar is het prettiger voor je om online af te spreken, dan is dat ook geen probleem. Tijdens dit gesprek wil ik via een diepgaand interview een aantal dingen van je te weten komen.
A. Ik hoor graag wat je wil bereiken met het ontwerp. Daarin onderscheid ik globaal de volgende doelen:
HERKENBAARHEID: je zoekt naar een manier om als bedrijf, mens en merk herkent te worden: dit ben ik!
BEWUSTWORDING: je wil mensen wakker maken, bewustmaken van een probleem waar jij de oplossing hebt.
ACTIE & PRODUCT: je hebt een product of dienst ontwikkeld waarmee je mensen aanzet tot actie. Andersom kan ook: je wil de mensen aanzetten tot actie om jouw product te gaan gebruiken of dienst in te zetten.
COMMUNITY: je wil een community opbouwen rondom jouw onderneming, je wil zorgen dat jouw bedrijf uitstraalt: kom erbij!
B. We brengen samen in kaart wat je allemaal nodig hebt om bovenstaande doelen te bereiken. Waarschijnlijk heb jij hier zelf ideeën over maar wellicht kunnen er items worden samengevoegd of heb je nog een extra item voor iets nodig wat het bereik van jouw bedrijf vergroot.
C. Ik wil weten wat jouw ideeën zijn over wat je wil uitstralen met het ontwerp. Waar staat jouw bedrijf voor? Wat wil je dat jouw onderneming, product of dienst oproept bij klanten waarvoor je het liefst werkt? Hoe wil jij graag gezien worden? Hoe kijk je naar jouw bedrijf en wat past er bij jouw klanten?
Alles in alignement, want dan pas krijg jij de klanten die bij jou passen
Een klant wordt aangesproken door jouw uitstraling. Dat begint vaak met de juiste teksten (tone-of-voice) maar het wordt afgemaakt door beeld, het ontwerp, tone-of-image. Deze elementen gaan we laten kloppen met elkaar, alles in alignement. Want dan pas krijg jij de klanten die bij jou passen.
E. Vaak heb ik aan steekwoorden en sfeeromschrijvingen al genoeg om in mijn hoofd een idee te laten ontstaan. Als jij al letterlijke beelden voor je ziet en mij deze vertelt, kan het zijn dat ik deze omkeer tot een passend ontwerp. Wat geweldig werkt voor het ontwikkelen van de visie op jouw wensen is een visionboard of ook wel moodboard genaamd. Maak deze gerust en neem hem mee naar onze afspraak.
Door ons gesprek krijgen we een goed beeld van wat de opdracht gaat inhouden en van het resultaat dat het jou kan brengen.
Stap 3: Ik schrijf een re-briefing en maak een begroting op maat
In deze re-briefing staat een verslag van ons gesprek en bevat vaak een stappenplan van wat ik voorstel voor de aanpak. Zo zie je gelijk of ik je goed begrepen heb. De re-briefing bevat soms suggesties van wat handig is om verder nog over na te denken of van wat we nog meer zouden kunnen meenemen in het traject zoals illustraties, tekstschrijvers, fotografen. Je vindt er ook een beschrijving in van alles wat je aan het einde van ons traject ontvangt. Aan het eind van de re-briefing vind je de investering en mijn algemene voorwaarden.
Stap 4: Na akkoord op de re-briefing en investering gaan we samen aan de slag
Afhankelijk van het soort ontwerp krijg je van mij een vragenlijst die ook de opdracht tot het maken van een moodboard bevat. Zo krijg ik een beter beeld van jouw wensen. Daarover gaan we in gesprek en daarna ga ik zo snel mogelijk aan de slag. Ik begin aan de eerste schetsen van het ontwerp en aan een toelichting waarin ik mijn ontwerp verantwoord. Binnen de afgesproken termijn zullen de eerste ontwerpvoorstellen bij jou per mail binnenkomen. Meestal maak ik twee varianten op een ontwerp maar soms vind je zelfs drie voorstellen of maar eentje. Dat hangt samen met de wensen die er zijn en het budget dat er is voor het ontwerp.
Stap 5: Inschakelen van een fotograaf of illustrator
Inmiddels liggen er nu impressies van de sfeer die je ontwerp mag uitstralen. Op dit moment of soms al eerder in het proces blijkt of we een fotograaf of illustrator moeten inschakelen. Uniek en eigen beeldmateriaal is een enorme toevoeging aan de uitstraling van jouw bedrijf. Ik heb contact met verschillende professionals en kan je adviseren wie van hen zou passen bij jouw wensen. Elke fotograaf, elke illustrator heeft namelijk zijn eigen stijl en handtekening.
Op basis van het ontwerp dat ik voor je maak zal ik een briefing voor de fotograaf maken, al dan niet voorzien van een moodboard (een pdf met inspiratievoorbeelden). Pas na productie van het beeldmateriaal kunnen we verder met de volgende stap.
Als er geen beeldmateriaal nodig is, kunnen we stap 4 uiteraard overslaan. Of als jouw beeldmateriaal al gereed is, kan ik hiermee meteen aan de slag.
Stap 6: We overleggen wat je van de eerste voorstellen vindt
Hierna werk ik het ontwerp verder uit en leg ik je dat nogmaals voor. Vaak spreken we dan live af om wat er ligt te verfijnen en om bijvoorbeeld de precieze papierkeuzes te bespreken. Of dit live of via mail gebeurt hangt af van de omvang van het product dat je wenst.
Als je werkt aan een boek met verschillende hoofdstukken, veel details en een hoop keuzes om te maken voordat het naar de drukker kan, is het hard nodig samen de prints te bekijken en te beoordelen of alles 100% naar wens is.
Maar als we al een hele tijd samenwerken aan verschillende projecten binnen een door mij ontwikkelde huisstijl dan spreken de ontwerpen op de mail vaak al zo voor zich dat de afhandeling – bijvoorbeeld de weg naar de drukker – sneller kan plaatsvinden.
Let op: bij deze stap in dit proces is verandering van het ontwerp mogelijk binnen het budget. Zijn er hierna grote veranderingen gewenst voor wat betreft het basisontwerp? Dan maak ik een nieuwe offerte voor je en stemmen we de wensen opnieuw met elkaar af.
Stap 7: Tekstopmaak
In het geval van folders, flyers, magazines en boeken zal ik, op het moment dat het basisontwerp helemaal akkoord is, beginnen met de definitieve opmaak van de teksten.
Afhankelijk van de omvang van de teksten lopen we enkele correctierondes door voordat het bestand dat je ontvangt helemaal akkoord is. Het liefst heb ik natuurlijk een foutloze tekst voor aanvang van het opmaken van jouw ontwerp maar de ervaring leert dat in het ontwerp altijd nog kleine details naar voren komen die anders moeten. Daar is het ontwerp voor: om te ontdekken hoe het nog beter kan.
Ik adviseer hierbij een derde persoon mee te laten kijken/corrigeren. Iemand die de tekst niet zelf geschreven heeft, maar die op detailniveau de laatste puntjes op de i zet. Niets is vervelender dan wanneer je na oplevering erachter komt dat een spelfout is blijven staan.
Ik ken diverse goede redacteuren en virtual assistants (VA) die dit werk voor je kunnen doen, mocht je zelf niet zo iemand in je netwerk hebben.
Stap 8: Producenten kiezen
Het hangt een beetje af van jouw eigen wensen en contacten in je eigen netwerk of ik een offerte aanvraag bij een producent (drukker, beletteraar, webbouwer e.d.) of dat jij dit zelf gaat doen, of dat je jouw VA aan het werk zet. De een heeft behoefte om aan de hand genomen te worden bij dit proces, de ander heeft hier al veel kaas van gegeten en doet dit graag zelf. Verschillende opties zijn in overleg met mij mogelijk. Ik houd graag rekening met jouw persoonlijke voorkeur.
We houden goed contact over deze stap in het proces, zodat ik de bestanden bij de producent desgewenst op maat kan aanleveren.
Stap 9: Bestanden versturen
Nadat het hele ontwerp gecontroleerd is door jou en door jou akkoord is bevonden, gaan we over op levering aan de producent (drukker, beletteraar, webbouwer e.d.). Ik zorg voor de juiste bestanden die drukwerkgeschikt zijn of digitale bestanden die handig zijn voor de webbouwer
Zodra het bestand naar de producent gaat, zal ik jou bovendien diverse onderdelen digitaal aanleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
– (project)logo’s en huisstijlbeelden die je zelf kunt gebruiken voor onderdelen die je wil gaan gebruiken voor je bedrijf.
– Een PDF van het gehele boek of van alleen de omslag van jouw boek of magazine, wat je kunt gebruiken voor de promotie ervan.
– Als ik een huisstijl voor je heb gemaakt, lever ik je een PDF met een korte of lange huisstijlhandleiding. Afhankelijk van de complexiteit van de huisstijl vind je hier in een of meer pagina’s de huisstijlkleuren en bijbehorende kleurnummers, de minimale grootte van de te gebruiken onderdelen en een overzicht van lettertypes die ik heb gebruikt. Op basis hiervan kun je binnen je eigen werkomgeving alles inrichten volgens je huisstijl!
Afwijken van het pad?
Deze negen stappen zijn een weergave van het proces zoals dat meestal verloopt. Loopt het anders? Afwijken van het pad is voor mij geen enkel probleem. Als we maar blijven overleggen. Dat is het mooie, dit vak blijft maatwerk!
Kom in gesprek!
Stap 1 van mijn werkwijze, het kennismakingsgesprek, kost je niks behalve een uur van je tijd. Wil je een afspraak maken? Stuur me een bericht, dan neem ik contact met je op. Vraag meteen even het gratis het werkblad op met de voorbereidende vragen zodat je goed beslagen ten ijs kunt komen voor ons gesprek. Ik weet zeker dat je hier inspiratie van krijgt omdat het aanzet tot denken over jouw plannen, dromen en bedrijf!