Branding Grietje Coaching & Training
Grietje Coaching & Training was zoals ze het zelf beschreef toe aan een nieuwe jas en belde mij voor het nieuwe ontwerp van haar branding. De vorige jas droeg ze inmiddels zo’n tien jaar en al snel in ons kennismakingsgesprek merkte ik wat er niet meer klopte aan de eerste jas.
Grietje over Grietje: “Ik ben begeleider in de ITIP opleiding en werk namens het ITIP in organisaties als teamcoach en leiderschapstrainer.”
De klei én de zon
Ik vroeg Grietje een moodboard te maken aan de hand van een aantal vragen. Tijdens een gesprek gingen we dieper in op de gekozen beelden. Waar de voorgaande huisstijl bestond uit strakke vormen en wat donkere kleuren voelde ik aan alles dat Grietje was gegroeid naar meer licht en zachtheid, stevigheid niet te vergeten en vooral: kleur bekennen.
In ons gesprek vertelde ze me: “Ik ben dol op cosmea’s. Die bloemen die door de hele tuin staan. Ze staan voor mij symbool voor de klei waaruit ze groeien, in weer en wind, maar met hun kopjes in de zon. Ze buigen mee en blijven juist daardoor overeind.”
Het kleurenpalet
Op basis van het moodboard ontstond een nieuw kleurenpalet. Een mix van frisse vrolijke kleuren maar ook de andere kant van het verhaal: ingetogen kleuren, zachtere kleuren. Hier ontstond ook al de wens voor zwart/wit fotografie. Er is kleur in het leven, soms is alle kleur weg, soms moet je terug naar de kern en wordt alles zwart/wit, kleur wordt weer zichtbaar als je wat verder op pad bent en de ruimte hebt genomen om stil te staan bij ‘wat is’. Om te zijn met wat is.
Illustratieve stijl
Met dank aan Grietjes moodboard merkte ik aan alles dat ik voor haar wilde gaan werken in een illustratieve stijl. Het paste bij haar moodboard en bij onze gesprekken. Omdat ik intuïtief te werk ga weet ik niet altijd waar het ontwerp zal eindigen maar dat het tactiel en gevoelig mocht worden wist ik zeker.
De bloem (de cosmea) vormde de basis. Het bijzondere is dat de bloem als beeldmerk ook in de vorige huisstijl een grote rol speelde maar deze bloem is zoveel vrijer, transparanter en expressiever ook dat het verschil met de vorige stijl heel groot is.
Ik begon met het tekenen van verschillende bloemen, steeds een stapje abstracter. Tot ik de tekeningen bewerkte tot aquarel illustraties… en het kleurenpalet tot een magische aquarelachtergrond. Toen kwam de huisstijl helemaal tot leven.
De reactie van Grietje op de eerste voorstellen:
Ik voel me gezien!
De typografie is krachtig en eenvoudig gebleven. De stippen vormen een extra element. Ze staan voor de adempauze die je soms nodig hebt maar ook voor het feit dat na een samenwerking met Grietje het leven altijd verder gaat. Het leven van Grietje, het leven van de mensen die ze weer op weg heeft geholpen na een poosje samen op te zijn getrokken. Ook weer die twee kanten van het het verhaal.
Fotografie & kledingstijl
Voor de nieuwe website van Grietje en voor haar social media was nieuwe fotografie nodig in de sfeer van de nieuwe huisstijl. We vroegen Lizet Beek om de fotografie te verzorgen en maakten samen een lijst van gewenste foto’s waarbij ik verschillende kledingadviezen gaf.
Zodra het kon werd er in de lente gefotografeerd. Dan is de wereld zowel ‘rauw’ en wat kaal want de winter is nog maar net voorbij maar je ziet ook dat er al groen blad uit de takken schiet. De locatie zijn de werkplaats en omgeving van Grietje, zo blijft de fotografie dichtbij de realiteit want uitstekend aansluit op Grietjes werkwijze als coach en trainer.
Benieuwd naar Grietje?
Grietje schrijft al jaren blogs en sinds de nieuwe huisstijl spreekt ze deze in als podcast. Daar was natuurlijk een eigen ‘hoes’ voor nodig. Wil je Grietje horen spreken? Bezoek haar nieuwe website en scroll naar de blogs! (Over het website-ontwerp en de ontwikkeling ervan samen met Deshna van Your webside made easy, schrijf ik later meer.)
Samenwerken aan jouw nieuwe branding?
Wil je met mij samenwerken aan jouw nieuwe branding? Stuur me gerust een bericht, dan maken we een afspraak en bekijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen.