Els van Dongen, geloof in jezelf – branding
Els, holistisch coach en eigenaar van ‘Els van Dongen, geloof in jezelf’, ervaart groei en zelfvertrouwen in haar praktijk. Hoe kunnen we haar totale branding sterker in overeenstemming laten komen met deze fase en met waar Els voor staat?
Imago-styling
Enkele jaren geleden volgde Els bij mij een traject imago-styling inclusief shopsessie. Hierdoor kent Els haar ideale kleurenpalet voor kleding heel erg goed.
In ons voorgesprek trekt ze de parallel van de kledinginzichten door naar de ideale situatie voor haar bedrijf: “Met de juiste kleuren kan ik écht het karakter van mijn bedrijf zichtbaar maken. Vergelijk dit met het effect van kleding op mijn persoonlijkheid: de inzichten over kleding hebben mij heel veel gebracht. De kennis daarover bespaart me heel veel geld, tijd en energie nu ik met zelfvertrouwen door de winkel loop. Al die rekken met felle kleuren bijvoorbeeld, die kan ik overslaan. Ik weet waar ik wél moet zijn en wat ik kan kiezen. Alles wat ik nu koop en draag voelt goed.”
Met de juiste kleuren kan ik écht het karakter van mijn bedrijf zichtbaar maken
“Dit versterkt mij als persoon, mijn karakter en dat van mijn bedrijf. Dit is zo helpend in het gevoel van zelfvertrouwen, dat wil ik ook doorvoeren naar de uitstraling van het bedrijf Els van Dongen.”
Moodboard
Omdat er in een paar jaar tijd wel wat kan veranderen in de beleving van kleur vraag ik Els te starten met het maken van een eigen moodboard aan de hand van een aantal vragen.
Het moodboard van Els vormt voor mij het uitgangspunt voor het kleurenpalet en ik vertaal haar input naar een nieuw sfeerbeeld. In onze gesprekken vooraf ontrafelen we ook de kern van haar bedrijf. Deze trefwoorden verbeeld ik in een woordwolk.
Extra wensen
Een extra wens onderliggend aan de nieuwe branding is dat de huidige fotografie nog even mag blijven. Ik zorg ervoor dat het ontwerp van het logo, kleurenpalet en de typografie samen an blijven gaan met de huidige foto’s. Het sfeerbeeld wat is neergezet vormt ook inspiratie voor een nieuwe fotoshoot als die plaatsvindt in de toekomst. De kleuren uit de huisstijl kunnen dan bijvoorbeeld weer terugkomen in de kleding van Els en met de keuze van de locatie kan rekening gehouden worden met de nieuwe sfeer.
Levensboom
Els noemt in ons eerste gesprek meerdere keren het symbool van de levensboom. Haar missie en visie sluiten enorm aan op deze symboliek. De boom die met zijn kruin de lucht raakt maar zijn wortels diep in de aarde heeft staan. Die de volledige cyclus van het leven doormaakt, en waarin alles verbonden is met elkaar. Het een kan niet zonder het ander. De visie van een holistisch coach. Els schrijft op haar website als wens: “Ik gun jou het leven waarbij het weer stroomt in jou, waar je het yes gevoel bij krijgt!”
Holistisch
In de boom die ik teken is het leven te zien. Ik teken weliswaar de geabstraheerde takken van de boom, deze zijn zo getekend dat ze “doorleeft” zijn. En ze wuiven hun takken uit in een halve cirkel. De stam van de boom is geen rechte stam maar een meanderende stam, de takken vormen ook allemaal zachte golfbewegingen, ze stromen daardoor het leven in. Ik wilde geen strakke boom tekenen die glad en perfect zou zijn want dat past niet bij de wijze waarop Els werkt. Het volledige leven wordt meegenomen – het verdriet, de pijn – daar is ruimte voor. Als daar geen ruimte voor wordt gemaakt, kan er ook geen ruimte komen voor bloei, schoonheid en balans.
Uitwerking – website
De uitwerking van de branding bestaat uit het vertalen van de kleuren en vormen op de bestaande website van Els. Ik kijk met Els mee hoe zij de kleuren kan verwerken in de website die door bezoekers al als rustig en evenwichtig wordt ervaren. Ze verwerkt de typografische adviezen in de website en ik ontwerp een nieuwe header voor haar homepage.
Uitwerking – social media
Ik ontwerp voor Els een aantal social media posts die zij kan gebruiken op Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram – haar meest gebruikte platforms. Deze ontwerpen zijn zo opgebouwd dat het makkelijk mogelijk is om daarna zelf nieuwe ontwerpen te maken. Ik werk daar samen met Els aan in Canva.
Briefpapier
Onderdeel van deze branding zijn een basis voor briefpapier die Els zelf kan gebruiken voor het uitwerken van alle werkbladen die zij haar klanten meegeeft. Of voor andere digitale bestanden die ze uitdeelt als onderdeel van haar werkwijze.
Sticker
De huisstijl blijkt op het laatste moment nog niet compleet als Els graag een ronde sticker wil laten drukken! Het is misschien wel mijn eigen ontwerpershart wat geraakt wordt want als er een sticker mag worden gemaakt in de nieuwe huisstijl maakt Els mij blij. Met de sticker (geplakt op een goudkleurige envelop) zegt Els: “Dit is er eentje van mij!”
Terugblik op ons eerste gesprek
Als ik terugblik op ons eerste gesprek, komt de beschrijving van het verlangen naar een nieuwe uitstraling van Els bij me op: “Het zou me heel veel zelfvertrouwen geven als de branding in harmonie is met elkaar en met mij. De branding die perfect zou zeggen waar ik voor sta: de zachtheid en tegelijkertijd de krachtige ik die er is, de leider in mij. Alleen al door deze stap te zetten, krijg ik dit gevoel van staan in die kracht.”
Alleen al door deze stap te zetten, krijg ik dit gevoel van staan in mijn kracht
Tijdens onze samenwerking hebben we er in afstemming met elkaar alles aan gedaan om dat voor elkaar te krijgen!
Ook toe aan een nieuwe branding?
Ben jij na het lezen van de beschrijving van de aanpak die Els en ik kozen voor haar nieuwe branding ook toe aan een eigen, unieke uitstraling die jou en je bedrijf naar een nieuw niveau gaan brengen? Neem gerust contact met me op. Ik luister graag naar je verhaal omdat ik er benieuwd naar ben en wellicht kunnen we onderzoeken waarbij ik je kan ondersteunen.
Meer ontwerpwerk
Wil je meer ontwerpen van mijn hand bekijken en de verhalen erachter lezen? Meer ontwerpwerk bekijken, kan hier!