Over mij: “Grafisch en illustratief designer”
Een design dat vertegenwoordigt waar jij met jouw bedrijf voor staat? Als grafisch en illustratief designer met oog voor schoonheid en vakmanschap is dat precies wat ik doe.
Ik ontwerp onder andere logo’s met een volledige branding, boeken en magazines. Dat doe ik door goed te luisteren naar jouw verhaal en veel te vragen en schrijven. Zo ontstaat er stap voor stap een beeld dat ik intuïtief vertaal naar een ontwerp waarin jij jezelf en jouw bedrijf herkent. Daarnaast kan ik je tijdens de ontwikkeling van een branding, magazine of boekontwerp adviseren over fotoshoots en locaties en ontwerp ik de ‘look & feel’ voor een website zodat jouw stijl in elk detail terugkomt. Het is mogelijk om nog meer samen te doen: ik zet de talenten van professionals met wie ik werk in en kan jou adviseren bij alle vervolgstappen.

Mijn naam is Merijntje Betzema. Het vak grafisch ontwerpen leerde ik op zowel technisch als inhoudelijk vlak dankzij meerdere opleidingen en ervaringen bij ontwerpbureaus. Bijna vijftien jaar geleden alweer startte ik mijn eigen bedrijf, Merijntje aan de Rijn. Ik verzorg de opmaak van magazines, boeken en campagnes, denk mee over de redactionele inhoud en ontwerp logo’s & branding met de look & feel voor de website voor ondernemers.
Bijna vijftien jaar geleden alweer startte ik mijn eigen bedrijf

Mijn klanten hebben een duidelijke overeenkomst: het zijn mensen die in ontwikkeling zijn en met hun bedrijf een verhaal te vertellen hebben. Vanuit een positief wereldbeeld willen zij een bijdrage leveren, iets moois creëren, betekenisvol zijn. Herken jij je daarin?
Soms zijn het starters, maar meestal zijn het ervaren ondernemers die heel bewust uitdragen waar zij voor staan en middenin in de groei zitten. Zichtbaarheid is niet altijd iets dat ze van nature makkelijk vinden. Maak je geen zorgen als jij dat ook hebt, ik help je om dat op een ontspannen manier te doen. Samen kijken we wat bij jou past.
Ik hou van duurzame samenwerkingen. Vaak groei ik mee met mijn klanten, we bekijken steeds wat er nodig is en of het bestaande ‘jasje’ nog past. Ondernemers die mij inschakelen zijn overtuigd van het belang van een herkenbaar, uniek ontwerp. Ze weten dat een branding veel meer is dan ‘even een logo ontwerpen’ en dat woord, kleur en beeld elkaar versterken. Met al mijn ervaring kan ik op verschillende fronten meedenken, niet alleen op het vlak van ontwerpen maar ook in adviserende zin.
–

Oog
voor schoonheid
Oog voor schoonheid en mooie dingen creëren: het zat altijd al in mij. Ik heb warme herinneringen aan zomers aan de IJssel. Met mijn vaders camera de uiterwaarden in en ‘verdwalen’ in de natuur. Of mezelf verliezen in een boek, zittend in het zand langs het water. Nog steeds vind ik de natuur de fijnste plek om tot rust te komen én inspiratie op te doen.
–

Vrouw
van de Zee
Als kind had ik moeite met mijn voornaam door de woorden die erop rijmen. Maar inmiddels draag ik hem met trots. Merijntje betekent Vrouw van de Zee en op mijn geboortekaartje stond een ammoniet, een spiraalvormige schelp. Voor mij staat de ammoniet voor de verbinding met de bron van het leven. Wist je dat de vorm van de spiraal terug te vinden is in de vorm van het melkwegstelsel, in een tornado, in een draaikolk, in de ontluikende knop van een varen en zelfs in een vingerafdruk? Ik vind het zo’n schitterend symbool dat ik een tatoeage op mijn rug heb laten zetten van de ammoniet op mijn geboortekaartje. Hij is inmiddels vervaagd, maar bestaat nog steeds.
–

Vakkennis
grafisch & illustratief design
Ik volgde eerst een beroepsopleiding met studierichting Detailhandel. Tijdens een stage in een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden voelde ik dat ik in de creatieve wereld op mijn plek zat. Een opleiding aan het grafisch lyceum in Zwolle was een logische vervolgstap. Hier leerde ik de technische kanten van vormgeving. Daarna wilde ik meer en bezocht tijdens open dagen verschillende kunstacademies. Intuïtief koos ik voor ArteZ in Arnhem waar ik het vak van grafisch ontwerper leerde.
Het vak kleur- en imago advies leerde ik bij Regien Strategier Opleidingen. Ik ben gecertificeerd met het 78 color system. Een fantastisch systeem waarmee ik mensen kon laten zien wat hun ideale kleuren zijn. Ik geef geen kleuradviezen meer maar de kennis van kleur & kleding komt zeker van pas bij het ontwikkelen van een branding en voor de fotografie in de juiste stijl.
Steeds vaker komt het voor dat ik in mijn ontwerpen gebruik maak van illustratieve beeldelementen of dat ik gevraagd wordt voor een serie illustraties in een bepaalde stijl. Ik maak dankbaar gebruik van deze techniek om de ontwerpen nog meer eigenheid te geven. Hoe gaaf is het als je binnen je persoonlijke branding ook unieke, illustratieve elementen kunt toevoegen?!
–

Groter denken:
Het Merkcollectief
In 2024 starten Lisa, Jesse, Deshna en ik Het Merkcollectief. Vanuit een verlangen naar groter denken, breder kijken, ruimer werken. Twee marketeers, een webbouwer en een designer! Wij helpen je om je merk, website en marketing weer in harmonie te krijgen met je bedrijf, met jezelf, en met je doelgroep.
Ben je toe aan een nieuw design van je branding én aan een nieuwe website? Weet je niet hoe je aan marketing kunt doen? Heb je niet helder wat je why, missie & visie en marketingstrategieën moeten of kunnen zijn? Dan raad ik je aan om met Het Merkcollectief te gaan praten.
Je leest er alles over op onze website.
–

Thuis
in Arnhem
Ik voel me thuis in Arnhem. Na mijn studie verhuisde ik naar Amsterdam, maar heimwee bracht me anderhalf jaar later terug. Inmiddels woon ik met vriend, zoon en kat in één van de mooiste wijken op het hoogste punt van Arnhem. Met het bos om me heen, is mijn dagelijkse bron van inspiratie en rust altijd dichtbij. Voor mij heeft deze stad de juiste mix van levendigheid, creativiteit en groen zonder het overweldigende van een grote stad. Ik zoek de rust van de natuur graag op, maar geniet ook van de speciale winkeltjes, een praatje met een bekende of een afspraak op een fijn terras.
–

Bron
van inspiratie
De boeken van psycholoog en Holocaust-overlever Edith Eger (geboren ‘27) zijn een grote bron van inspiratie voor mij, vooral door haar geloof dat je altijd de keuze hebt om te bepalen hoe je omgaat met dingen die je in het leven overkomen. Wat veel indruk maakte is dat haar moeder in de trein richting Auschwitz zei: “We weten niet waar we naartoe gaan, maar onthoud dat niemand dat wat je in je eigen gedachten hebt van je kan afpakken”. Edith nam die woorden mee en had als mantra in het kamp ‘als ik vandaag overleef, dan zal ik morgen vrij zijn’ waardoor ze hoop hield het kamp te overleven.
–

Door een-op-een met elkaar te werken, kan ik concreet bijdragen aan jouw mooie missie.
Een-op-een werken met elkaar
Op de basisschool schreef een leerkracht al in mijn rapport dat ik een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel heb. Harmonie en authenticiteit strijden bij mij om de eerste plek. Dat botste steeds meer met het werken in loondienst. Het is dus niet gek dat ik de stap naar het ondernemerschap zette. Ik geniet van de vrijheid om te kiezen voor klanten met vergelijkbare waarden, zoals de overtuiging om te leven vanuit liefde. Door een-op-een met elkaar te werken, kan ik concreet bijdragen aan jouw mooie missie. Het effect van kleding, kleuren, vormen en lettertypes op jouw uitstraling kan zo groot zijn. Het voelt nog steeds magisch als ik een advies presenteer en zie dat het mijn klant raakt.
–

–
Voorbeeld uit de praktijk:
Zo ontwierp ik een huisstijl voor een klant die eerder online een logo had uitgezocht met een strakke vormtaal en een harde groen als hoofdkleur. Misschien voelde het op dat moment logisch (ze wilde daarmee een professionele uitstraling neerzetten) maar ik merkte aan haar verhaal dat het vooral een rationele keuze was. Denkend vanuit “wat hoort” in de branche waarin ze startte, niet vanuit haar persoonlijkheid en werkwijze.
Van haar klanten hoorde ze geregeld tijdens de samenwerking dat ze veel toegankelijker is dan ze aanvankelijk hadden verwacht op basis van haar bedrijfsuitstraling. Samen keken we eerlijk naar haar oude logo: wat ontbrak was de warmte van haar karakter.
Op basis van ons gesprek en het moodboard dat ze voor aanvang maakte, ben ik aan de slag gegaan met een logo dat zowel haar professionele uitstraling als de warmte die zij in zich heeft vertegenwoordigt. Ook gaf ik haar advies voor locaties voor haar socialmedia fotoshoot. Ik adviseerde ruimtes met warme kleuren en een prettige, natuurlijke sfeer, passend bij de sfeer van de huisstijl. Als ik dat niet had gedaan had ze voor een strakke, witte locatie gekozen. Ze was erg verrast! De huisstijl die ze nu heeft, past bij wie ze is en waar ze voor staat.
Lees hier de referenties van ondernemers en organisaties die je voorgingen met een ontwerp van mijn hand!
Ontwikkel je uitstraling! Iets voor jou?
Jouw klanten willen jou leren kennen. Als het totale plaatje klopt, voel jij zelfvertrouwen over je presentatie en de klant vertrouwt op jou. Door mijn ervaring als imago-stylist en designer heb ik een eigen, intuïtieve werkwijze ontwikkeld. Een concept waarin we zorgen dat je branding ademt wie jij bent, ik ontwerp de huisstijl zo dat deze helemaal past bij je persoonlijkheid en missie.
Op het moment dat mensen zich herkennen in jou, laat je zien wie je bent en trek je de mensen aan die van nature bij jou passen!
Zorg dat het one-of-a-kind-design van jouw uitstraling ademt wie jij bent met de aanpak ‘Ontwikkel je uitstraling’.
Geen nieuwe branding nodig maar wél samenwerken met mij als grafisch & illustratief designer?
Check: Weet je nu al dat zo’n branding niks voor je is maar wil je wel met mij samenwerken? Kijk dan op deze pagina wat ik nog meer voor je kan betekenen.

–
Beeld zegt dikwijls nóg meer dan duizend woorden. Bekijk je graag de voorbeelden van mijn werk? Klik dan hier.