Magazine ontwerp en opmaak De Stroom: “Elke editie een stapje verder”

Sinds 2011 verzorg ik de opmaak en het ontwerp van magazine De Stroom, ledenmagazine van het Apostolisch Genootschap. Zowel fotografie als typografie ondersteunen de tekst op een manier die bijdraagt aan de leesbaarheid en sfeer.

Magazine ontwerp en opmaak

Elk nieuwe magazine is een stapje vooruit

De Stroom verschijnt vier keer per jaar. Elk nummer opnieuw zorgen we ervoor dat we een stapje vooruit gaan. Zowel op inhoud, beeld en ontwerp, gaan we verder dan het voorgaande nummer. In beweging blijven is van belang voor elk magazine! De lezer blijven verrassen. Een mooie uitdaging.

Magazine ontwerp en opmaak

De inhoud van het blad bestaat uit human interest artikelen van leden en niet-leden van het genootschap. Inspirerende en verdiepende artikelen, korte en krachtige columns, gedichten, liederen en persoonlijke verhalen. Maar ook reportageachtige artikelen met veel achtergrondinformatie zijn onderdeel van de bladformule.

Magazine ontwerp en opmaak

Vorm volgt inhoud

Tijdens redactievergaderingen bereiden we de inhoud van het magazine gezamenlijk voor. Samen met een kernredactie waar ik als ontwerper ook deel van ben. We sparren op dat moment vooral over de inhoud van de artikelen. We bedenken verschillende invalshoeken die interessant zijn voor de lezer.

Ondertussen start ik in mijn hoofd al met het bedenken van passende beelden. De concepten zie ik voor me en welke fotografen en illustratoren daarbij zouden kunnen passen.

Magazine ontwerp en opmaak

Het eerste deel van het magazine is een informatief gedeelte met nieuws. “Uit het land en over grenzen” bestaat uit een agenda, boekentips, leuke weetjes en ingezonden brieven van lezers.

Magazine ontwerp en opmaak

Magazine en leesbaarheid van het ontwerp en de opmaak

Het ontwerp en de opmaak van het magazine houden rekening met de doelgroep waarbij leesbaarheid een van de eerste en belangrijkste onderdelen is. Elke editie opnieuw checken we dit.

Een schreefloze letter die neutraal van karakter is, is gebruikt voor het ontwerp van de basistekst. De nieuwste variant van de Helvetica (‘now’) is goed leesbaar maar niet groot en grof van uitstraling.

Opdrachtgever het Apostolisch Genootschap is een plaats voor religieus-humanistische zingeving. In de ontwerpen die ik voor hen maak, is daarom altijd ruimte voor creativiteit en schoonheid.

Emoties in de koppen

Tegenover de schreefloze Helvetica Now staat een schitterende schreefletter die veel karakter heeft. De Eams New Century. Dit font is rijk aan details en zet ik daarom in om de emoties in de koppen weer te geven. De koppen zijn soms groot, soms klein. Deze letter bestaat uit meerdere gewichten zodat ik er in het ontwerp mee kan spelen en variëren. De stempelvariant in dit font is bovendien heel illustratief en zet ik daarvoor soms ook zo in.

Ontwerp van het kleurgebruik in het hele magazine

Ik gebruik zachte kleurvlakken op de achtergrond zodat de teksten en beelden samen nog meer leven. Echter, het is altijd zo ontworpen dat een artikel goed leesbaar is en het ontwerp de inhoud dient.

Het ontwerp combineert zacht kleurgebruik, helder kleurgebruik, contrast met goed verzorgde fotografie. Omdat de fotografiestijl zo sterk ontwikkeld is, spreekt deze dikwijls voor zichzelf. Het blad is gevuld met goed leesbare artikelen en in warme sfeer gehuld. Precies dit willen we de lezer meegeven: inspiratie, positiviteit zonder schurende kanten af te vlakken, inhoudelijk, mooi en goed leesbaar!

Illustratieve ontwerpen zijn onderdeel van de opmaak

Linda van Erve is de maker van de illustraties bij de foto’s van de schrijvers van de column. De illustraties zijn gebaseerd op de thema’s waarover de columnist schrijft. De titels van de columns hebben een eigen typografie gekregen; een fijne geschreven letter (handlettering) zodat de koppen passen bij de illustraties.

De stempelvariant in het lettertype gebruikt voor de koppen is heel illustratief van vorm en beeld. Dit font zet ik illustratief in zoals hier te zien is bij de rubriek ‘wat kan ik met dit woord’.

Een krachtige foto op de achterzijde met een kort persoonlijk verhaal rondom het thema ‘dit bezield mij’ sluit het magazine elke editie op bijzondere wijze af. Op deze pagina laten leden zien wat hen inspireert en raakt vooral gericht op hun werkende leven.

Moodboard – een tool die zorgt voor eenheid

Ruim voor aanvang van de opmaak van een nieuwe editie ontwerp ik een moodboard op basis van de inhoud van het nieuwe nummer. Dit moodboard vormt de basis. Het geeft de sfeer weer voor de nog te maken foto’s en illustraties.

De fotografen ontvangen de inhoudelijke briefing met een geschreven opdracht en krijgen het moodboard daarbij toegestuurd.

Daarnaast is het moodboard een handige tool voor de geportretteerden. We vragen of zij de outfit samenstellen naar de kleuren van het nummer. We geven nadrukkelijk aan dat het belangrijk is om je prettig te voelen in de gekozen outfit. Ik weet als geen ander hoe belangrijk dit is!

De sfeer die we neerzetten houdt rekening met het seizoen. In in de adviezen aan de geportretteerden geven we aan wanneer het nummer verschijnt zodat het beeld op de foto klopt met de tijd waarop het magazine op de mat van de lezer valt.

Sinds we deze methode hanteren krijgt het magazine per editie een eenheid. Als lezer heb je nu het gevoel dat elk nummer een eigen samenhang heeft. Zo komt elk thema dat we per nummer gebruiken tot zijn recht.

Beeld hierboven: moodboard bij De Stroom nr. 2 waarvan je in voorgaande beelden kunt zien hoe dit heeft uitgepakt in fotografie en ontwerp. Thema: opnieuw beginnen. Beelden: unsplash.

“Merijntje is heel oplossingsgericht”

Eindredacteur Johanna Hoogenboom in een interview door Miranda Apeldoorn over onze samenwerking: “Merijntje is heel oplossingsgericht. Ze snapt alles heel snel en communiceert ook helder. Toen ik net bij De Stroom kwam, kon ze me bijvoorbeeld precies vertellen wat ze nodig had. En ook fijn voor mij als eindredacteur: stuur je Merijntje een e-mail met vijf losse vragen, dan vergeet ze daar geen enkele van.”
Vind je het leuk om verder te lezen? Klik hier en lees hoe Johanna de samenwerking ervaart.

Wil jij een eigen magazine laten ontwerpen? Lees hier meer over de wijze waarop je kunt samenwerken met mij of stuur me een bericht zodat ik contact op kan nemen met je.

Ja, ik wil met Merijntje samenwerken!

Laat hier een bericht achter, ik neem contact op.