Voor wie?
De klanten met wie ik werk zijn ondernemers, organisaties en bedrijven die het belangrijk vinden om met hun vaak unieke werk een positieve bijdrage te leveren aan de wereld.
Als ontwerper draag ik het liefste bij aan bedrijven en organisaties die bezig zijn met zingeving, welzijn, duurzaamheid, onderwijs, (persoonlijke) ontwikkeling, gezondheid en maatschappelijke betrokkenheid. De samenwerking stem ik af op organisaties die zich vanuit betrokkenheid en professionaliteit zichtbaar willen maken.
Mijn klanten bestaan uit een organisatie in de kinderopvang, coaches & trainers op het gebied van pedagogiek en ondernemers, dè winkel op het gebied van barefootlifestyle, maar ook een religieuze organisatie, uitvaartonderneming en high-end financieel business mentor.

Vertrouwen in ‘het goede in de wereld en hun medemens’ drijft hen
Drijfveren
Mijn opdrachtgevers willen iets bereiken met hun bedrijven of bij de organisatie waar zij werken. Ze hebben elk een eigen missie en visie, en willen begrepen worden in hun diepste drijfveren, omdat dit bijdraagt aan hun impact.
Visionair
Zonder ermee te koop te lopen zijn mijn klanten visionair, zowel binnen het bedrijf of de organisatie waar ze werken als op grotere schaal: voor de wereld. Startend op hun eigen vierkante meter, vaak al op de werkvloer. Ze voeren graag diepgaande gesprekken over zingeving.
Vertrouwen
Vertrouwen in het bedrijf of de organisatie, vertrouwen in de toekomst én vertrouwen in ‘het goede in de wereld en hun medemens’ drijft hen, ondanks de uitdagingen. Hun ervaringen hebben hen met vallen en weer opstaan geleerd dat het uiteindelijk wel weer goed komt.
Schoonheid als drijfveer
Ze zijn kunstzinnig op hun eigen manier en waarderen schoonheid. Ze nemen de uitstraling van het bedrijf of de organisatie waar ze verantwoordelijk voor zijn vanuit die overtuiging dan ook serieus door te investeren in professionele designs.
Financiële eerlijkheid
Eerlijk geld verdienen staat centraal, waarbij ze investeren op een zinvolle wijze in de organisatie zelf, in hun mensen, in de samenleving en de wereld.
Hun gedeelde visie: ‘Doe wat je liefhebt, heb lief wat je doet.’

Voorbeelden van vragen waar mijn klanten tegenaan lopen:
De vraag:
“Ik zoek een ontwerper die door middel van de designs voor het bedrijf of onze organisatie visueel kan maken wat onze missie, visie en kernwaarden zijn, en dit verwerkt in alle communicatieve uitingen van het bedrijf zoals: de website, fotografie, kaartensets, spellen, powerpointpresentaties en social media.”
Toelichting: Mijn klanten hebben een unieke missie, visie en kernwaarden die elke stap van hun bedrijf bepalen. Ze weten alleen niet hoe de designs van het bedrijf of de organisatie eruit moeten zien en hoe ze dit in al hun uitingen kunnen vertalen.
Ze zoeken een ontwerper die begrijpt wat voor werk ze inhoudelijk doen, die een professionele stijl kan neerzetten waarmee ze zichzelf als deskundige in de markt kunnen neerzetten. Een ontwerper die zorgt dat kleurgebruik, typografie en vormgebruik helemaal in harmonie zijn met hun kernwaarden. Werkelijk alles moet aansluiten op de missie, visie en kernwaarden. Een ontwerper in wie ze vertrouwen hebben omdat ze weten dat het goed komt als ze haar vragen.
Kortom: een ontwerper die hun kernwaarden zichtbaar maakt in alle designs van website tot presentaties tot social media en in al het drukwerk, en die meedenkt over details zoals kledingstijl, belettering en fotografie.
Voorbeeld: Branding judithkuiten.nl
De vraag:
“Ik zoek een ontwerper die de branding en het design van ons bedrijf vernieuwt zodat het weer helemaal bij ons en de organisatie past.”
Toelichting:
Mijn klanten zijn vaak flink gegroeid met het bedrijf of de organisatie en hebben zich tijdens die groei op andere zaken dan op de uitstraling gefocust, waardoor hun ontwerpen niet zijn meegegroeid. De huidige uitstraling voelt niet meer professioneel genoeg of passend bij waar zij nu staan. Er is geen duidelijke lijn of samenhang in de verschillende ontwerpen. Website, magazines, folders of ander drukwerk voelen achterhaald, ouderwets soms zelfs.
Wat ook kan: zij hebben een bedrijf overgenomen en zijn daardoor eigenaar van een groter bedrijf (mét personeel) dan ze voorheen hadden. Of ze zijn volledig veranderd van koers. Het kan ook zijn dat de groei een naamsverandering op gang heeft gebracht.
Kortom in al deze vragen ontbreekt de lange lijn aan designs bestaande uit logo, kleurenpalet, fotografie, typografie, website, social media, presentaties en drukwerk – het past helemaal niet meer.
Zij zoeken een ontwerper die hun uitstraling weer van a tot z up-to-date maakt, zodat waar ze nu voor staan helemaal eigen wordt gemaakt en alles weer écht goed aanvoelt.
Voorbeeld: Branding Selma & Florien
De vraag:
“Wij zijn een organisatie of bedrijf en organiseren een evenement. We zoeken een ontwerper die alles tot in de puntjes verzorgt en meerwaarde toevoegt aan de ideeën die leven bij ons communicatieteam. Het moet makkelijker en leuker worden om beslissingen te nemen en alles te laten produceren.”
Toelichting:
Mijn klanten organiseren evenementen om zich te onderscheiden als bedrijf of om als organisatie hun community, hun achterban, te versterken. Vaak doen zij dit vanuit een bijzonder thema. Ze weten hoe ze de inhoud moeten overbrengen met sprekers, trainingen en workshops, maar ze weten niet hoe het design eruit moeten zien.
Ze zoeken een ontwerper die meedenkt over alle promotie-uitingen, presentaties, banners, cadeautjes, key-tags en die adviseert over details zoals papiersoorten en penkleuren. Maar dat niet alleen: ze willen graag ook een eigen gezicht geven aan de digitale uitingen rondom het evenement. Denk aan het design van een speciale campagne-website en een nieuwsbrief “in stijl”. Alle communicatie moet bijdragen aan een perfect uitgewerkt evenement, zodat de promotie soepel en met plezier verloopt.
Ik schreef er een blog over: Plezier van een campagnestijl

Geen vraag is te gek!
Nu je hebt kunnen lezen welke vragen mijn klanten hebben, denk je misschien: mijn vraag staat er niet bij. Of je denkt: ja deze vraag heb ik ook! Schroom niet om contact met op te nemen. Mijn motto is dat geen ontwerpvraag te gek is. Ik stel zelf ook graag veel vragen. Ik kan niet altijd alles oplossen maar wél heel veel. En anders heb ik een team van professionals om me heen die ik om hulp kan vragen zodat ik je kan doorverwijzen als de vraag echt niet past bij mijn ontwerp- en illustratieve vaardigheden. Neem gerust contact op.
Heb je grotere vragen dan hier beschreven? Kijk bij Het Merkcollectief!
Omdat ik heel graag mijn klanten wil kunnen bijstaan bij de grotere vragen die ondernemers hebben en daarin niet alleen sta, ben ik met webbouwer Deshna, en marketeers Lisa en Jesse een samenwerking gestart onder de naam Het Merkcollectief. Daar komt alles samen: marketing, design én web! Meer weten? Bezoek onze website.